Elk jaar stelt de gemeente samen met huurdersorganisaties en de corporaties Prestatieafspraken op. Met deze afspraken wordt vastgelegd wat de prestaties van de partijen zijn op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, betaalbaarheid en beschikbaarheid. In het voorjaar brengt de corporatie een eerste ‘bod’ uit. Met dit bod worden de plannen bekend gemaakt. Het streven is om de hierna volgende planning te volgen:
Wat? | Wanneer? | Wie? |
---|---|---|
Startbijeenkomst | 24 februari | Huurdersorganisaties, corporaties en gemeente |
Opstellen bod | voor 1 juli | Corporatie en huurdersorganisatie |
Indienen bod en reactie/standpuntendocument huurdersorganisatie | 1 juli | Corporatie en huurdersorganisatie |
Tripartite gesprekken | 17 augustus-4 september | Huurdersorganisatie, corporatie, gemeente |
Van biedingen naar afspraken | September, oktober | Werkgroep prestatieafspraken |
Bijeenkomst conceptafspraken | Oktober | Huurdersorganisaties, bestuurders, raad |
Ondertekening afspraken | 1-10 december | Allen |
Zodra het kan organiseert de HPPG een bijeenkomst met huurders en huurdersverenigingen om met hen over de prestatieafspraken van gedachten te wisselen. Ook onderzoekt ze of deze bijeenkomst misschien wel digitaal kan plaatsvinden.